SETA, 200 sayfalık ‘rapor’la gazetecileri fişledi

Çok okunanlar

Yeni medyada interaktif iletiler: Verileri görselleştirelim, içeriği zenginleştirelim

Günümüzde okur artık sadece 'okumak' istemiyor. Yapay zekâ, özdevimli öğrenme, nesnelerin interneti gibi yeni nesil teknolojik hareketlerin dünya...

AKP iktidarında Meclis araştırmasına yer yok

Onlarca kişinin yaşamını yitirdiği, kamuoyunu derinden sarsan olaylar ve siyasi tartışmalar, birçok kez iktidarı oluşturan AKP ve çoğunlukla AKP'nin...

Sanayi üretimi yüzde 7,3 azaldı: ‘En kötü geride kalmadı’

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre, takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi, ocak ayında, geçen yılın aynı...

Bilge Narin: Cyborg gazeteciler yetiştirmek zorundayız

Dijital dönüşüm her sektörde hızla devam ederken medyada da artık “Yeni Medya” dönemi başladı. Gazeteler artık internet...

İstanbullular yerel seçimlerle ilgili ne düşünüyor?

İstanbul'da yaşayan yurttaşlara yerel seçimleri, adayları ve projelerini sorduk. Çekim ve kurgu benden, sorular Berrak Güngör'den.

Yerel seçim grafikleri: Asıl kazanan kim?

Türkiye'nin yerel seçim grafikleri neler anlatıyor? Özellikle İstanbul'da oy sayım süreci tartışmalı bir şekilde devam ederken, Cumhur...
Anıl Karaca
Anıl Karacahttps://anilkaraca.com
Çanakkale'de doğdu, İzmir'de yaşıyor. Ege Üniversitesi Gazetecilik bölümü mezunu. Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya bölümünde yüksek lisansını tamamladı. İzbeton A.Ş.'de çalışıyor. Yeni medya, veri gazeteciliği ve video muhabirliği ile ilgileniyor.

Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmalar Vakfı (SETA), yeni yayımladığı “Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları” başlıklı raporda, yabancı basının Türkçe servislerinde çalışan gazetecileri hedef aldı. Raporda, gazeteciler özgeçmişleriyle tek tek listelenerek, yaptıkları retweet’ler ve daha önce hangi gazetelerde çalıştıkları rapor şeklinde kamuoyuyla paylaşıldı.

SETA, yayımladığı yeni raporda yabancı basında çalışan gazetecileri hedef aldı. Raporda, BBC Türkçe, Deutsche Welle Türkçe, Voice of America (Amerika’nın Sesi) gibi basın kuruluşlarının Türkiye servislerinin, “Türkiye için kritik olaylardaki tavrının ölçülmeye çalışıldığı” iddia edildi.

İsmail Çağlar, Kevser Hülya Akdemir ve Seca Toker imzalı 196 sayfalık raporda, gazetecileri ve yabancı basının Türkiye servisini hedef alan ifadeler yer aldı.

BBC Türkçe, Sputnik Türkçe, Deutsche Welle Türkçe, Amerika’nın Sesi, Euronews Türkiye, CRI Türk ve Independent Türkçe’nin hedef gösterildiği ve “Uluslararası medya organlarının Türkiye uzantılarını incelemek üzere hazırlandığı” iddia edilen raporda, bu kuruluşların “Türkiye algıları üzerine oldukça kapsamlı analizler” sunuldupu öne sürüldü.

GAZETECİLER HEDEF GÖSTERİLDİ

Dış basını inceleme iddiasıyla hazırlanan raporda, adı geçen kurumlarda çalışan tüm gazetecilerin özgeçmişleri, sosyal medya etkileşimleri ve daha önce çalıştıkları kurumlar yer alıyor. Ayrıca, gazetelerin yayın politikalarının eleştirildiği raporda, bu kurumlar “algı çalışması yürütmekle” suçlanıyor.

‘DOLAŞIMA SOKMA’ VURGUSU

Öte yandan raporda, gazetecilerin Twitter hesaplarında retweet yaptıkları tweet’ler de bulunuyor ve gazetecilere, bazı gelişmeleri ve haberleri “dolaşıma sokmak” vurgusuyla suç isnat edercesine ifadeler yer alıyor.

Raporda eski BirGün editörü Onur Erem hakkında da, “Gündemdeki siyasi konulara dair paylaşımlarda bulunmaktadır. Cumhurbaşkanı Erdoğan’a hakaretten yargılanan Evrensel gazetesi genel yayın yönetmeni Fatih Polat’ı savunan paylaşımları retweet ederek tekrar dolaşıma sokmuştur” ifadeleri yer alıyor.

‘HABER PAYLAŞMA’ SUÇU

Raporda ayrıca, ifşa edilen gazeteciler hakkında sıklıkla, “BirGün, T24, Bianet, Evrensel, Cumhuriyet, Diken, DW Türkçe ve Sınır Tanımayan Gazeteciler gibi hükümet karşıtı söylemleriyle ön plana çıkan mecraların haberlerine yer verdiği görülmektedir” şeklinde ifadelerin yer aldığı görüldü.

Ayrıca gazetecilerin birçok kişisel bilgileri de raporda yer aldı. Raporda ‘Uluslararası Medya kuruluşlarına Öneriler’ kısmında ise “Medya aracının çalışanlarını bu noktada denetlemesi ve haber diline siyasi kimliğinin yansımamasına özen göstermesi gerekmektedir” denilerek, adeta gözdağı verildi.

BİRGÜN PAYLAŞMAK SUÇ!

Tüm raporda 31 kez ‘BirGün’den bahsedilirken, gazeteci Neyran Elden’in DW Türkçe’ye hazırladığı BirGün’ün 15. yaş videosu için de şunlar aktarıldı:

“Türkiye’de basın özgürlüğü hakkında BirGün’ün on beş yaşına girmesi üzerine DW Türkçe’ye hazırladığı video haberi dikkat çekicidir. Haberde Türkiye’de eleştirel yayın yapan Cumhuriyet, Evrensel, Sözcü ve BirGün gibi sayılı mecranın kaldığı ancak hepsinin devlet baskısıyla mücadele içerisinde olduğu iddia edilmiştir. Twitter’da genellikle BirGün, DW Türkçe ve BBC Türkçe paylaşımları yapmıştır.”

‘FİŞLEME’ TAVSİYESİ

Raporun son kısmındaki “Kamuya öneriler” başlığının altında ise, yurttaşlara adı geçen basın kuruluşlarını şikâyet etme tavsiyesinde bulunuldu.

Raporun ilgili bölümü şöyle: “Her bir mecranın “şikayet ve öneri” bölümü bulunmaktadır. Özellikle doğrudan hükümeti hedef alan haberlerde yanlış bir içerik ve tutum tespit edildiğinde ilgili mercilere itiraz ve uyarıda bulunulmalıdır.”

RAPORU SAVUNDU: İDEOLOJİK KAYGILAR BİZİ İLGİLENDİRMEZ

Gazetecileri fişleyen raporun yazarlarından SETA Toplum ve Medya Araştırmaları Direktörü İsmail Çağlar, tepki çeken rapora ilişkin açıklama yaptı.

Çağlar, “Basın çalışanlarını amatörce fişleme çalışması. Koca düşünce kuruluşunu iyice rezil bir duruma düşürdüğünüz için utanmalısınız” şeklindeki bir twitter eleştirisine, “Tamamen açık kaynaklardan toplanan bilgileri kamuoyu ile paylaşıyoruz. Bilgilerde herhangi bir hata varsa bizimle paylaşın. düzeltir, özür dileriz. Gerisi ideolojik yargılarınızdır, bizi ilgilendirmez” diye yanıt verdi.

Son içerikler

İBB hangi vakıflarla protokollerini sonlandırdı?

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun talimatıyla, belediyeden yardım alan vakıflar ile yapılan protokoller feshedildi.İBB'den...

ABD’den Deva Holding’e uyarı mektubu: İlaç üretiminde tehlikeli ihmaller var

ABD Sağlık Bakanlığı'na bağlı FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi), Türk ilaç üreticisi Deva Holding'e bir uyarı mektubu gönderdi. FDA'nın mektubunda, Deva Holding'in...

Sigara vergisine zam: “Devlet, sektöre müdahale etti”

Cumhurbaşkanı kararı ile sigaradan alınan asgari maktu vergi tutarı, 0,2895 TL'den 0,3899 TL'ye çıktı, paket başına asgari maktu vergi tutarı 7.8 TL oldu. Sigaraya...

İşsiz sayısı her geçen gün artıyor

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Mayıs dönemi işgücü istatistiklerini açıkladı. TÜİK'e göre, Türkiye genelinde 15 ve daha yukarı yaştakilerde işsiz sayısı 2019 yılı...

Balaban Direnme Tesisleri: Kazdağları’nda neler oluyor?

Alamos Gold adlı Kanadalı şirketin Kazdağları'nda altın ocağı için 195 bin ağacı katletmesi ve siyanür ile altın arama çalışmaları yapmasına karşı başlatılan...